Logotype för print
16 februari, 2017

Skånsk designer klär Folktandvården Skåne

De vita rockarna är historia inom Folktandvården Skåne. Nu väljer man istället en egen färgstark väg.

Kollegor med Folktandvården Skånes nya arbetskläder- Plagg som är funktionella, miljövänliga, moderna men samtidigt tidlösa och långt från sjukvården. Ett drömjobb! konstaterar Malmödesignern Helle Robertson på Robert&Blad, som ligger bakom kollektionen.

I dagarna har alla medarbetare inom Folktandvården Skåne fått en helt ny garderob. Borta är sjukvårdens helvita, in kommer istället moderna kläder i lila färg. Totalt har närmare 32 000 plagg sytts upp men i ett begränsat antal varianter och som unisex. Antalet storlekar är dock fortfarande imponerande, med 21 olika byxformat.

- Klädbytet genomförs för att skapa gemensamma, funktionella och tilltalande arbetskläder men även för att profilera oss som ett färgstarkt företag, förklarar Åsa Kindberg, projektledare och klinikchef i Folktandvården Skåne.

- Sköna och moderna kläder är en av många saker som spelar in för att uppfattas som en intressant arbetsgivare och underlätta framtida rekryteringar, säger Åsa.

Att ta fram en helt ny klädkollektion för hela Folktandvården Skåne har varit ett jätteprojekt med stora krav på, hygien, ekonomi och hållbarhet. En av de viktigaste förutsättningar som funnits med från början, är att plaggen fungerar i tvätteriet eftersom kläderna byts dagligen.

- För mig var det en spännande upplevelse att besöka regionens stora tvätteri i Kristianstad och få insyn i deras arbete, konstaterar kläddesignern Helle Robertson.

- Jag har också valt ett material som är mindre miljöbelastande, en blandning mellan bomull och tencel, fortsätter Helle.

En referensgrupp med medarbetare från Folktandvården Skåne har haft inflytande på utformningen av kollektionen och när de nya plaggen nu är på plats över hela Skåne, så har mottagandet varit mycket bra.

- Många kommenterar att kläderna både är snyggare och skönare att ha på sig än de gamla, säger Åsa Kindberg.

- Man känner sig helt enkelt välklädd och det var ett av våra mål i arbetet att skapa en modern och inbjudande profil på våra kliniker, berättar Åsa.