Logotype för print
4 april, 2022

Nejra om första året med digital rådgivning

Varje fredag sätter sig Nejra framför en neutral vägg, drar på sitt headset och kopplar upp sig till den digitala tandvårdstjänsten.

Nejra Bukvic, tandläkare på Folktandvården Skånes klinik i Löddeköpinge, är en av våra medarbetare som i drygt ett år har tagit emot patienter som bokat videosamtal med en tandläkare. Här diskuterar hon behandlingsalternativ, pratar om tandvårdsrädsla eller tittar på synliga förändringar på tänder.

Hon har tagit emot alla åldrar och olika typer av besvär och ser en tydlig trend att unga föräldrar bokar tid för ettåringar med lätt trauma. 

Porträtt på Nejra i lila arbetskläder– Jag har mött både föräldrar med barn med dubbla tänder, lösa mjölktänder och de med frågor om tänders utveckling. Vuxna patienter med besvär från visdomständer, fläckar på tänder och slemhinneförändringar som vill få råd om de ska komma in eller avvakta är andra exempel, säger Nejra. 

Nejra tycker att digital rådgivning är en bra kanal för kommunikation, där patienten kan få återkoppling direkt. 

– Jag hade en patient på semester i Spanien som bokade digital rådgivning på grund av besvär från visdomstanden. Då kunde jag ge råd om hur hen skulle göra tills det fanns möjlighet för att komma på fysiskt besök. Det kändes bra att kunna hjälpa patienten i den stunden, säger Nejra. 

Att boka ett digitalt samtal är ett smidigt sätt att få råd och hjälp med lättare besvär när det gäller din munhälsa, men vissa behandlingar överlåter vi helt till tandläkarstolen.

– Självklart jobbar vi patientsäkert och det digitala vårdbesöket får inte innebära avkall på den behandlingen som patienten skulle fått vid vanlig fysiskt besök, säger Nejra.

Vad ser du för möjligheter med digitala tandvårdsmöten i framtiden? 

– Jag tror att denna tjänst ökar tillgängligheten och är en stor vinst för både patienten, behandlaren och inte minst miljön.  

Boka tid för digital rådgivning.